Kunst van het vragen stellen

'Natuurlijk weet ik wel hoe ik vragen moet stellen, maar ik merk, dat ik het op cruciale momenten niet doe en me, vaak ten onrechte, laat leiden door mijn eigen oordelen over en oplossingen voor de situatie.'
'Hoe kun je nu op een professionele én authentieke manier doorvragen zodat mensen niet het gevoel hebben dat je een trucje probeert toe te passen en sturing krijgt over het gesprek?'
'Ik kan wel vragen stellen, maar vind het nog best lastig om daarin ook echt aan te sluiten bij de ander.'

Jouw maatwerk-training

Stel je vraag en deel je behoefte aan training, zodat we samen tot de toegesneden training komen voor jouw team of organisatie.

Vragen?

Herken je jezelf in één of meer van bovenstaande punten? Dan heb je ervaren dat  het stellen van de goede vraag op het goede moment een kunst blijkt te zijn.

Kunst van het vragen stellen

Voor ieder die zich verder in de kunst van het vragen stellen wil bekwamen vanuit de principes van Dynamische Oordeelsvorming®.

Doelen

Aan het einde van training heb je het stellen van vragen zo ontwikkeld, dat je in gesprekken, overlegsituaties en in vergaderingen de goede vraag kan stellen op het goede moment. Hierdoor kun je:

  • de kiemen van optredende polarisatie ombuigen naar uitwisseling;
  • meer grip krijgen op het gespreksproces en dus meer sturing geven;
  • aansluiten bij de zorg of behoefte van je gesprekspartner;
  • meer helderheid en diepgang bewerkstelligen, bijvoorbeeld bij het behandelen van agendapunten;
  • scheiding aanbrengen tussen eigen verantwoordelijkheid en die van de ander.

Resultaten

De resultaten zijn afhankelijk van jouw leervragen! Uit ervaring blijken de volgende resultaten naar voren te komen:

In jezelf:

  • bewustzijn over je primaire reacties en deze kunnen omzetten in vragen;
  • bewustwording van de werking van vragen en daarmee om kunnen gaan;
  • weten wat het betekent om eigenaar te zijn van een proces en daarop kunnen sturen.

In het handelen naar de ander:

  • gevoel krijgen voor de beweging van de ander in het proces;
  • met de ander mee kunnen bewegen, zonder je positie te verliezen;
  • bewustzijn voor de proceskwaliteit van het vragenstellen: de wedstrijd dood fluiten of het laten komen tot een dynamisch spel.

Werkwijze

Jouw eigen leervragen zijn je leidraad. Afwisselend aan de slag in kleine groepjes met bovenstaande inhouden. De praktijk is het uitgangspunt en de theorie gebruik ik ter ondersteuning. Non-verbale bewegingsoefeningen ondersteunen het leerproces.

Ter voorbereiding op de training en tussentijds stuur ik je enige voorbereidingsvragen.

In de opbouw beginnen we bij bewustwording van je eigen stijl van vragen stellen. Vanuit het model van Dynamische Oordeelsvorming bieden we oefensituaties aan die aansluiten op jouw eigen praktijk. Van hieruit werken we naar een steeds grotere integratie van het geleerde in je eigen situatie, zodat je de kunst van het vragen stellen zodanig eigen kunt maken dat je het situationeel kunt toepassen.

Model Dynamische Oordeelsvorming
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten